SABOTAJ INDEN SPNB DAN PECAT MEMECAT MENJELANG PEMILIHAN UMNO RANTAU PANJANG…

Rumah Mesra Rakyat
         
“Minta maaf…ambo terpaksa pegang dulu inden kerja yang telah diserahkan kepada saya, ada orang ketiga minta saya jangan serahkan dulu”, itulah kata-kata yang terkeluar daripada mulut Pengurus Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) cawangan Kelantan kepada mereka yang datang dari jauh untuk mengambil inden tawaran bernilai RM60,000 pada pagi 7 Oktober lepas.

Abdullah Mat Yassim
Mereka yang mewakili beberapa buah syarikat telah ditauliahkan oleh SPNB untuk membina Rumah Mesra Rakyat dalam Parlimen Rantau Panjang pulang dengan perasaan hampa. Antaranya ialah Bakat Maju Enterprise, Ana Gual Badak, Fajar Yusuf dan lalin-lain lagi.

Sejumlah 21 inden tawaran telah dipegang sehingga satu tarikh diberitahu kelak akan penyerahannya, manakala sebahagian lagi telah pun diserahkan kepada tuan empunya syarikat bagi menunaikan tanggungjawab untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan miskin memiliki kediaman yang mampu dimiliki.

Menurut sumber, khabarnya lebih 20 surat tawaran telah diserahkan kepada individu atau syarikat yang berpihak 
kepada Ketua Bahagian Umno Rantau Panjang, Datuk Abdullah Mat Yassim pada pemilihan bahagian 19 Oktober ini.

Abd Latiff Ahmad
Ada di kalangan pihak terbabit yang merasa teraniaya menelefon terus Pengerusi SPNB Datuk Abd Latiff Ahmad mengadu akan kejadian yang berlaku. Beliau merasa amat dukacita dengan peristiwa yang berlaku di Parlimen Rantau Panjang dan memberi jaminan surat berkenaan akan diserahkan secepat mungkin sebelum pemilihan Sabtu depan.

Campur Tangan Pengurusan SPNB

Sehari sebelum kejadian, pada 6 Oktober, Abd Latiff hadir sesi memperkenalkan calon bagi pemilihan peringkat tertinggi Umno di Pejabat Perhubungan Umno Kelantan pada sebelah pagi dan turut membawa Inden Tawaran 
SPNB untuk diserahkan kepada semua syarikat yang layak di seluruh negeri.

Menurut sumber itu lagi, kira-kira jam 3.30 petang pada hari yang sama Abdullah Mat Yassim yang tidak berpuas hati pergi ke pejabat SPNB negeri. Beliau meminta agar SPNB mengkaji semula pemberian tawaran dalam bahagiannya dan dalam masa yang sama mengarahkan agar dokumen inden milik individu atau syarikat yang tidak berpihak kepadanya tidak diserahkan.

Tindakan Abdullah mengingatkan kembali akan peristiwa 36 Penyelia Pembangunan Mukim (PPM) dan tiga Ketua Penyelia Pembangunan Mukim (KPPM) dipecat pada 2009 dan dalam masa yang sama juga beliau telah mengarahkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan membekukan sebarang tender membabitkan 21 syarikat milik kumpulan berkenaan.

Apakah luka lama akan berdarah kembali sekiranya Abdullah memenangi kerusi ketua bahagian yang disandangnya. Mungkinkah beliau sengaja tidak menyedari senario yang pernah berlaku sebelum ini demi kuasa atau sengaja bersekongkol dengan ‘dua balacinya’ untuk menghancurkan Umno Rantau Panjang.

Pecat Memecat

Sebelum peristiwa di SPNB, Abdullah telah mengambil tindakan memecat seorang AJK Bahagian, Mohamad Che’I gara-gara mencabar kerusi ketua bahagian yang disandang beliau.
Surat pemecatan yang dipertikaikan

Kandungan surat pemecatan itu tidak menyatakan sebab musababnya dan peliknya surat yang menggunakan kepala surat Umno Bahagian Rantau Panjang bertanda tangan Abdullah tidak menyatakan tarikhnya.

Kesahihan surat berkenaan boleh dipertikaikan kerana tiada salinan kepada Badan Perhubungan Umno Negeri, manakala surat yang tidak bertarikh itu hanya disahkan penerimaan oleh ibu pejabat Umno pada 10 September lepas. Walhal penerima hanya menerima surat berkenaan melalui tangan jam 10.00 pagi, 3 Oktober lepas.
Mohamad Che'I

Lebih mengejutkan lagi Abdullah juga telah bertindak menyingkirkan Penghulu Kg. Baroh Pial, Wan Yaakob Wan Ismail dari rakitnya kerana mencurigai kesetiaan orang kuatnya itu. Wan Yaakob dikatakan tidak boleh dipercayai kerana gagal menghalang anak dan menantunya yang turutbertanding AJK Pemuda dan Wanita berkiblat kepada bekas ketua bahagian, Datuk Mohd Zain Ismail.


Sepatutnya dalam suasana pemilihan sebegini, perkara pecat memecat tidak berlaku walaupun ketua bahagian berkuasa penuh untuk melakukannya. Demi perpaduan parti dan mengelakkan persengketaan, biarlah tarikh 19 Oktober yang menentukan segala-galanya, untung batu tenggelam manakala untung sabut timbul. – HUSIN ALBI

Comments

  1. ALLAH MAHA BERKUASA,HANYA ALLAH YANG TAHU KITA BUAT,KITA SERAH KEPADA ALLAH SEMOGA ALLAH MEMBUKA HATI ORANG YANG CURANG KERANA TAKHTA,HARTA,WANITA DAN DUNIA.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts