SATU ANALISA - SIAPA SELEPAS ABDULLAH WONG?

“102 cawangan dari 156 cawangan telah memberi sokongan kepada saya, melibatkan tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Bukit Tuku 39, Gual Periok 32 dan Meranti 31. Beginilah kedudukan terkini dan janganlah terkeliru dgn provokasi yang dibuat atau diada-adakkan oleh pihak lawan. Cayo lah ambo tidak blawok… Memang betul... Kita jaga puok kita...tidak sedap atas figure je…” kata penyandang Ketua Bahagian Umno Rantau Panjang, Datuk Abdullah Mat Yassim dalam laman sosial milik beliau pada 16 September lepas.
Kenyataan Abdullah dalam laman sosialnya

Kalau dianalisa keputusan persidangan tiga sayap bahagian iaitu Pemuda, Puteri dan Wanita pada 12 Oktober lepas, jelas kenyataan beliau itu umpama satu retorik perang psikologi yang sengaja dihuarkan bagi memenangi hati beliau.

Ayam tambatan beliau, Mohd Izhan Ramli yang bertanding jawatan Ketua Pemuda bersama dua calon yang lain sekadar mampu meraih 88 undi. Sepatutnya berdasarkan teori di atas calon tajaan beliau akan meraih 102 undi jika setiap seorang ketua pemuda cawangan mengundi Mohd Izhan. Itu pun belum diambil perkiraan 4 lagi perwakilan pemuda setiap cawangan. Jumlah undi sekecil itu menterjemahkan Abdullah hanya menguasai tidak sampai pun 20 cawangan dan ianya merupakan satu ‘Technical Knock Out (TKO)’ untuk kumpulan beliau.
Akbar dijulang Shaari (tiga, kiri)

Hasrat beliau dan peneraju satu lagi kumpulan, Datuk Mohd Zain Ismail tidak kesampaian apabila Ustaz Afandi Yusof (penyandang) hanya memperolehi 195 undi. Kedua-dua calon tajaan mereka kalah kepada muka baru Akbar Salim yg berjaya memperolehi 253 undi.

Marie Suriani (tiga,kiri) mengangkat tangan selepas menang
Keupayaan kumpulan Abdullah pada persidangan 
sayap puteri juga tidak menyerlah apabila calon tajaan beliau Nor Farhana Che Ismail kalah kepada Marie Suriani Abdullah dengan majoriti sebanyak 30 undi. Manakala calon tajaan Mohd Zain, Noor Asikin Che Hanafiah ditolak pada saat akhir oleh Jawatankuasa Pemilihan Umno atas masalah teknikal.

Pauziah (dua, kanan) meraikan kemenangan bersama Abdullah
Hanya Ketua Wanita sahaja dimenangi kumpulan Abdullah iaitu Pauziah Che Wook yang mengalahkan Rohani Mamat dan Norhayati Mamat. Sesetengah berpendapat kemenangan itu dikaitkan dengan simpati wanita atas penggantungannya satu masa dulu, bukan kerana dia menyertai rakit Abdullah. Ada juga khabar angin yang mengatakan ‘habuan’ yang sampai ke tangan perwakilan bagi pihaknya lebih besar berbanding yang lain.

Sebalik Tabir

Senario yang berlaku menampakkan kumpulan Abdullah dan Mohd Zain bagaikan sudah kehilangan taring. Ketiga-tiga sayap Mohd Zain sudah berkubur manakala Abdullah walupun memenangi sayap wanita dilihat bakal berputih mata pada persidangan bahagian Sabtu depan. Ramai pemerhati melihat apa yang menimpa Mohd Zain merupakan penolakan terhadap batang tubuh dan bukannya individu dalam kumpulan beliau.

Shaari Mat Hussain
Pencabar terdekat ialah penyandang timbalan ketua bahagian iaitu Datuk Shaari Mat Hussain yang menjadi dalang kepada kemenangan Sayap Pemuda dan Puteri. Moral Shaari berada pada tahap begitu tinggi sekali apabila kedua-dua sayap tajaan beliau memperolehi kemenangan besar.

Shaari juga dilihat calon yang sesuai bakal dinobatkan ketua bahagian, sudah semestinya fenomena ini bakal dilihat oleh Abdullah dan Mohd Zain sebagai satu kekangan bagi mencapai hasrat untuk berkuasa.

Din Mamat
Secara nyatanya Shaari kini dilihat mendahului, namun dua lagi calon ketua bahagian masih mampu meneruskan perjuangan kerana mereka tidak mencampuri urusan sayap. Gerakan Din Mamat dilihat kurang bermaya kerana faktor umur dan dia dilihat hanya sebagai proksi Tan Sri Hussien Ahmad.

Hussein menyeru ahli-ahli agar jadikan pemilihan kali ini untuk menyingkir secara keseluruhan, tidak kira muka lama atau baharu, yang sekadar inginkan projek apabila mendapat kuasa kelak.

Manakala gerakan transformasi dilihat bertenaga dan momentumnya adalah sangat baik. Calon no 4 dari kumpulan ini, Mohamad Che'I sanggup bercuti dari tugasannya sebagai guru besar selama seminggu untuk berkempen secara turun ke peringkat akar umbi sejak 4 Oktober lepas. Penggunaan medianya amat berpengaruh dan dilihat amat berkesan sekali.
Mohamad Che'I

Gerakan Sulit Mendapat Sambutan

Gerakan sulit dan senyap ini telah mendapat sokongan, tetapi tidak ramai yang berani menonjolkan diri secara berdepan kerana faktor cari makan. Kebanyakan mereka melahirkan kekecewaan kepada pemimpin-pemimpin lama yang terlalu berkepentingan dan hidup dalam kancah pergolakan.

Ahli-ahli Umno yakin perubahan drastik pasti berlaku dan bakal berubah kerana penggerak transformasi disifatkan sebagai profesional, berpelajaran, matang dan bijak. Bertahun-tahun mereka menunggu peluang dan inilah detik terbaik untuk mereka menyumbang idea dan tenaga merubah senario politik berkecamuk kepada RANTAU PANJANG BERANI BERUBAH.

Manifesto transformasi
Mungkin ada kejutan dijangka berlaku menjelang 19hb nanti apabila seorang lagi tokoh muda berpendidikan yang berjaya iaitu Ir Fauzi Omar pulang dan menjalankan gerakannya. Dia dilihat berpengaruh namun dipencilkan oleh Mohd Zain. Siapa yang bakal dibantunya nanti masih belum pasti. Namun desas-desus telah kedengaran mana mungkin Ir Fauzi Omar membiarkan rakan-rakan pemudanya era tahun 2008 berjuang bersendirian. Adakah Transformasi bakal jadi realiti atau fantasi?

Jadi jelaslah persaingan kini adalah di antara  dua calon muda iaitu Shaari dan Mohamad Che'I. Shaari dilihat lebih menonjol kerana merupakan bekas ketua pemuda, naib dan timbalan ketua. Kekalahannya dalam pilihan raya 2008 dan 2013 membenarkan anggapan bahawa beliau sudah ditolak pengundi.

Kumpulan 'Transformasi'
Beberapa pendedahan kegagalannya dalam beberapa projek dan pengurusan parti yang teruk mencemarkan kehebatannya sebelum ini. Beliau dikenalpasti jarang hadir ke mesyuarat bahagian kerana tidak mahu bekerjasama dengan Abdullah dalam menjayakan program parti.

Populariti dua calon ini pasti akan ditentang habis-habisan, dalam hal ini Shaari bakal menerima tentangan sengit kerana juga mampu membawa perubahan kepada Umno bahagian dengan cara ‘tersendiri’. Abdullah dan Mohd Zain pasti menyusun gerakan dengan pelbagai strategi demi meraih undi perwakilan walaupun dilihat sudah tumpas awal di medan pertempuran. Kemungkinan senjata utama akan diguna berkait rapat dengan habuan yang bakal dihulur.

Semestinya perwakilan hari ini bijak untuk menilai, sekiranya didatangi golongan seperti ini, mereka seharusnya mempertahankan maruah bila berhadapan situasi sukar begini. Ibarat kata Nik Aziz Nik Mat, “beri gula kacau, beri kain pakai, beri duit ambil TAPI undi belum pasti”. – HUSIN ALBI

Comments

  1. Dalam menuju ke matlamat sama lah jua seperti meniti sebatang batang kelapa yang dibawahnya terdapat air yang berlumpur antara dua tebing. Langkah mesti hati-hati jika tidak matlamat tak kesampaian ,jika jatuh terpalit lumpur.

    Jika takut melangkah kita tak akan sampai kemana-mana. Jika takut badan berlumpur maka bukan cubaan namanya. Orang yang bermotivasi tidak menyalahkan orang lain atau apa saja biar ribut atau badai melanda kerana jatuh bangun adalah perkara biasa. Apa pun kita lihat sejauh mana hasil pemilihan Bahagian UMNO tahun 2013 ini. Apakah ditakuk lama atau terjadi tranformasi seperti yang di laungkan.

    Yang penting siapa pun yang terpilih sepatutnya boleh berganjak dari "modal lama"..walhaualam.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts